Friday, 30 August 2013

Tak Masuk Unibersiti tu Bodoh Ke?

sekarang aku sangat bersyukur dengan perbuatan staff unisel yang pundek tak reti nak key in nama aku bila aku register sem baru. mengundang kepada the cancellation of my duit PTPTN. pinjaman anda dibatalkan kerana anda berhenti belajar. dan aku agak bersyukur kerana PTPTN tak bagi aku sambung balik loan aku walaupun datangnya dari kesilapan staff unisel pundek itu.

lets start with first, of course, mentality rakyat malaysia. dari kecil kita selalu dengar mak bapak kita cakap "belajar rajin-rajin. nanti boleh masuk universiti". aku tak deny mak aku selalu cakap macam ni dulu. aku tak pernah rasa aku pandai. tak pernah rasa aku boleh score A semua subject. memang tak la nak semua A. aku dah sah-sah bodoh matematik. then of course la ku end up tak dapat masuk uitm. itu kot paling murah aku rasa selain kolej komuniti. but mak aku pun macam mak orang lain juga, nak juga aku masuk universiti. so aku end up masuk unisel. dah macam satu kewajiban dah. habis sekolah kena sambung belajar. kenapa? orang yang tak sambung belajar tak boleh hidup ke lepas sekolah? 

dengan mentality orang malaysia yang macam ini, opportunist dah nampak peluang depan mata. maka bermacam-macam la kolej yang dibuka. kalau company kecil yang buka pusat tuition pun dah push jadikan kolej, inikan pula kolej yang sedia ada. so these little colleges took out a loan. most of them in massive amount just to open either a new branch or a new college area. because they know kids will come in no matter if they have money or not. sebab PTPTN kan ada~

menteri cakap dengan ada nya budak-budak masuk kolej maka bila mereka keluar negara akan bertambah maju kerana mereka golongan intellect. intellect my ass le menteri oi. negara dah end up dengan ramai budak tak ada kerja. dah la tak ada kerja, hutang pula kena bayar. 

by the age of 24 seorang rakyat dah ada hutang sampai puluhan ribu. tak termasuk dengan loan kahwin yang confirm cecah 3 juta punya hantaran. loan kereta ferrari 4 biji lagi. loan banglo di hartamas lagi. masak lah weh. 

as for now i think kita boleh agak bersyukur yang PTPTN ni bukannya bank. BUT I HAVE NO DOUBT PTPTN akan apply banking license dengan alasan sebab ramai budak tak bayar hutang. and once di luluskan, by the age of 25, ramai yang dah di declare bankcrupt. melepas la kereta ferrari 4 biji. damn.

kenapa? orang yang tak masuk kolej tu semua bodoh ke?

as long as mentality orang kita rasa tak masuk universiti tu bodoh, selagi tu budak muda akan berhutang.

thank you staff pundek unisel. kerana kau, aku hanya perlu bayar amount yang aku dah dapat je.

Azrul Maulud


No comments:

Post a Comment